Arbeidskravsanalyse og periodeplan i forberedelsesperiode før sesong <3



 

Arbeidskravsanalyse jeg har laget for en point guard basketball på collegenivå.



 

Ballkontroll

Når man er en point-guard så er din oppgave å få ballen fra forsvar til angrep, helst uten hjelp. Og får å gjøre det må man sprette ballen, noe som krever ballkontroll. Dette er en sammensetning av teknikk og koordinasjon med øye hånd/fot for å kunne se opp å ha oversikt over hvor medspillere er. Man må også ha rytme for å få en flyt i spillet ditt og det er rytmeskiftet som får deg forbi en motstander  

Psykiske krav

En point-guard skal på et vis lede laget, selv om han ikke er kaptein. Fordi det er den rollen som skal pushe tempoet til laget/holde igjen hvis alle ikke klarer å holde tempo i angrep. Det er også en point-guard sin oppgave å få satt opp ordentlige angrep og spillsystemer og skal passe på at alle er i riktig posisjon når man starter. Og får å klare dette må man kunne holde hodet kaldt og roe ned spillet selv om man er presset for å få oversikt, gi alle tid til å komme på plass og bruke de 24 sekunder man har til rådighet i angrep best mulig.

Samspillsferdigheter

Skal man lede et lag må man være i stand til å forstå alle lagkameratene og lese hva de kommer til å gjøre. Alle lag har forskjellige spillsystemer (plays), og det er greit nok for da vet alle på forhånd hva som skal gjøres. Men det er situasjoner uten systemer og da må man fortsatt kunne lese medspillerne sine, eventuelt på tidligere erfaring. Det er også vesentlig å spille konsistent, så medspillere forstår hva du planlegger å gjøre uten at det er for åpenbart for motstanderlaget.

 

 

Periodeplan frem mot sesong i 2. divisjon senior basketball



 

Progresjon

Målet med treningen er jo å forbedre meg. Derfor har jeg lagt opp til at jeg skal bli bedre I de tingene jeg sliter med I basket I den siste treningsperioden før seriestart. Derfor har jeg valgt å sette opp at jeg skal trene dobbelt om med to lag helt frem til de to siste ukene I planen. Så jeg kan få inn så mye teknikk og kondisjon som mulig før seriestart. Jeg tror også jeg vil føle litt fremgang i eksplosiv styrke i ben via spenst og akselerasjoner på første kamp. I tillegg til at jeg vil være litt mer stabil og holde et bedre balansepunkt enn før. Og med så mye teknikk og spillsystemtreninger vil teknikken min og spillforståelse/samspillet mitt med laget være så mye bedre at både jeg og trener legger lett merke til det. Spesielt hoppskudd merker man fort forbedring på i treffprosent.

belastning/tilpasning

Denne treningsperioden har jeg lagt en gradvis økning på belastningen ved å ha lenger varighet. Det ville vært lite gunstig å ha høyere intensitet med tanke på at den som regel alltid er relativt høy med tanke på at basketball er en veldig eksplosiv idrett. Målet med treningen er å spille best mulig i sesong og av den grunn starter jeg litt rolig i forberedelsesperioden til seriestart.

Men etter en uke med 4 økter som har høy intensitet. Etterfulgt av en uke med litt mindre for at kroppen skal ha tid til å restituere så den får tilpasset seg. Og fordi jeg måtte være fysisk uthvilt til laguttak. Etter dette så øker treningsmengden betraktelig. De to neste ukene er det fullt kjør med mange timer med mye intensitet. Dette er for å få gitt kroppen så mye belastning som mulig mens jeg enda kan. Siden nest siste uken har jeg valgt å trappe ned og slutte med å ha to treninger to ganger i uka, men en isteden. Dette er for at kroppen ikke skal bli overtrent etter to uker med hardkjør. Den siste uke har jeg Bare teknikktrening og øvelse på spillsituasjoner siden dette er mest relevant til kamp, og byttet styrke med restitusjons økt med bevegelighet for å slippe å bli støl/stiv på kampen.

Jeg har også valgt å legge styrketrening I ben lengst mulig unna hverandre med tanke på at det tar lengst tid å restituere. Og fått inn mye mage/core fordi høyden min gjør at jeg blir sett på som et svakt ledd i forsvar av motstandere så jeg trenger stabilitet for å stå imot når de spiller «inside» (nær kurven).

 periodisering

Jeg har lagt opp planen sånn at det går opp og ned I intensitet og uker med fokus på forskjellige muskelgrupper når det gjelder styrketrening. Jeg har også delt opp i uker og skrevet ned intensitet og antall timer per uke for å få oversikt over hvordan mye jeg trener hver uke og enklere se hvor mye belastning jeg får. Men jeg har hovedsakelig delt denne perioden opp i tre hoveddeler som er like store. Opptrapping som er de to første ukene med tilpassing til ny treningsmengde, Hard trening som er de to ukene i midten med mest belastning og nedtrapping som er de to siste ukene og direkte forberedelse til seriestart.

 kontroll

For å kontrollere fremgang treninga kan man f. eks. Be om konkrete tilbakemeldinger fra både trener og andre spillere. Og man vil også legge merke til at man kan ta en liten gradvis økning I både repetisjoner/varighet og belastning på styrketrening. En konkret måte å se fremgang kan være statistikk eller resultater fra konkurranser. En negativ ting ved å se på resultater kan være at det varierer enda mer når det er lagspill. Du kan f. eks få mindre spilletid eller få flere «assists» og spille bedre forsvar. Dette er noe som viser forbedring, men det kommer ikke nødvendigvis ikke opp på poengtavlen. For eksempel kan du ha hatt din beste kamp noensinne men laget likevel tape, eller at du spiller dårlig men laget fortsatt vinner.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Jacob

Jacob

17, Torsken

Bedre med en torsk i hånda enn ti på taket Ung og dristig Carpe diem Pain is temporary. Quitting lasts forever. Men are born to succeed, not to fail. Talent is a wonderful thing, but it won't carry a quitter. Never run from the enemy, tackle them

Kategorier

Arkiv

hits